آموزش گام به گام رزین

    آموزش گام به گام رزین

    آموزش گام به گام هنر رزین

    در این مقاله همه چیز را در مورد ایجاد هنرهای زیبا با رزین اپوکسی خواهید آموخت. ما به شما خواهیم گفت که رزین در واقع چیست و هنگام کار با آن باید به چه نکاتی توجه کنید . علاوه بر این یک آموزش گام به گام دقیق برای ساخت اولین کار هنری رزین خود می‌توانید یاد بگیرید.

    رزین یا رزین اپوکسی چیست؟

    از نظر هنری ، رزین به طور خاص به رزین اپوکسی اشاره دارد. رزین برای ایجاد اشیاء هنری استفاده می‌شود و شامل دو جزء رزین و هاردنر است که وقتی دو جزء با هم مخلوط شوند در طی مدت زمان کوتاهی سفت میشوند.

    بعد از سخت شدن میتوان آن را به شکل های مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال می توان آن را سنباده زد و یا صیقل داد و حتی رنگ آمیزی کرد.

    رزین ماده ای است که تنها در هنر استفاده نمی‌شود و قایق سازان ، نجاران و تولیدکنندگان جواهرات نیز به دلیل دوام بالا و پردازش آسان از آن استفاده می‌کنند. همچنین مقاوم در برابر آب و هوا است و خواص چسبندگی بالایی روی سطوح متعدد دارد.

    جدا از این قطعاتی که از رزین اپوکسی ساخته شده بسیار زیبا و چشم نواز هستند. آن‌ها دارای سطح صاف و شفاف هستند و به روش های مختلف میتوان در هنرها و صنایع دستی از آن‌ها استفاده کرد.

    رزین برای تولید وارنیش ، جواهرات رزینی ، طراحی نقاشی و ... استفاده می‌شود.




     

    لوازم مورد نیاز برای کار با رزین

    رزین

    هاردنر

    دستکش

    ظرف برای مخلوط کردن رزین

    چوب بستنی

    قالب

    ترازو

    فندک

    ماسک

    بهتر است رزین با کیفیت بالا برای کار خود انتخاب کنید و از تولیدکنندگان شناخته شده آن را تهیه نمائید. رزین‌های اپوکسی ارزان قیمت شفاف نیستند و بعد از خشک شدن شیری رنگ و زرد می‌شوند.




    قبل از شروع کار با رزین، ایده خوبی است که مقدار رزین مورد نیاز خود را با ماشین حساب رزینی محاسبه کنید.

    اقداماتی که باید برای ایمنی کار با رزین انجام داد.

    از آنجایی که در کار رزین مواد نسبتا سریع سفت می‌شوند، پاک کردن آن از روی زمین یا میز کار بسیار دشوار است. نکته مهم هنگام کار با رزین این است که از محیط کار خود محافظت کنید، به این معنی که روی زمین ، میز کار خود و مناطقی که قرار نیست با رزین پوشانده شود، با فویل یا چند لایه روزنامه بپوشانید.

    همچنین تهویه مناسب اتاق کار بسیار مهم است. پوست و چشم‌ها نیز باید از تماس با رزین اپوکسی محافظت شود، چون رزین اپوکسی مایع، یک ماده سمی است.

    بنابراین از دستکش‌های نیتریل یکبار مصرف (نه دستکش لاتکس) و لباس‌های آستین بلند استفاده کنید. اگر رزین روی پوستتان ریخت، بلافاصله آن را با سرکه و سپس با آب و صابون کاملا تمیز کنید.

    هنگام کار با رزین از ماسک و عینک ایمنی استفاده کنید.

    آموزش گام به گام ساخت یک تابلو رزین

    برای شروع هر هنری نیاز است که ابتدا در مورد آن هنر آموزش ببینید. چون اگر بدون آموزش کار را شروع کنید و در انجام آن کار موفق نشوید ممکن است منجر به ناامیدی و یا حتی منجر به کنار گذاشتن آن هنر شود .در این مقاله شما به صورت گام به گام یاد می‌گیرید که اولین کار هنری رزین خود را شروع کنید.


     


    آماده سازی محل کار و پایه تابلو

    قبل از شروع باید فضای کار خود را به طور کامل آماده کنید. بنابراین باید تمام مواد و تجهیزات لازم را قبل از شروع کار آماده کنید تا بتوانید به طور کامل روی کار خود تمرکز کنید.

    حالا باید پایه را روی یک سطح برجسته قرار دهید که رزین به خوبی سفت شود، می‌توانید از چهار تا لیوان وارونه استفاده کنید. از یک تراز استفاده کنید تا مطمئن شوید که سطح کار کاملا صاف است و شیب ندارد.

    در مورد ترکیب رنگ‌های تابلو فکر کنید

    علاوه بر آماده سازی مواد، باید در مورد ترکیب رنگ رزین فکر کنید، به خصوص در مورد نقاشی با رزین ، بسیار مهم است که از قبل بدانیم که کارمان پس از اتمام چگونه است. از آنجایی که زمان پردازش اپوکسی کوتاه است، باید از قبل یک ایده از تابلو خود داشته باشید. باید توجه داشته باشید رزین پس از ترکیب شدن به سرعت سفت می‌شود.

    مخلوط کردن و رنگ کردن رزین

    بسیاری از انواع رزین ها که برای ساخت کارهای ظریف رزینی استفاده می‌شوند، به نسبت 1:1 مخلوط می‌شوند. دقت کنید رزین و هاردنر را از نظر حجمی با هم مخلوط کنید و نه وزنی. برای هم زدن از یک کاردک پلاستیکی یا قاشق استفاده کنید و حداقل سه دقیقه هم بزنید تا هر دو جزء به خوبی با هم مخلوط شوند.

    همچنین مواظب باشید که مقدار زیادی رزین را به یکباره مخلوط نکنید. این مورد به این دلیل است که رزین اپوکسی زمان کار محدودی بین 30 دقیقه تا 1.5 ساعت دارد. (این مورد بسته به برند و سازنده رزین متفاوت است.) اگر مقدار زیادی رزین را یکباره مخلوط کنید ممکن است قبل از اتمام کار رزین سفت شود.




    بعد از مخلوط کردن رزین میتوانید رنگ را به رزین اضافه کنید. مخلوط رزین را در چند لیوان پلاستیکی مختلف بریزید و چند قطره رنگ رزین مایع به آن اضافه کنید. معمولا مقدار کمی رنگ کافی است، بنابراین رنگ را به آرامی اضافه کنید تا به رنگ دلخواه خود برسید.




    ریختن رزین روی کار

    رزین را مطابق با سلیقه شخصی روی کار بریزید. کار را می‌توانید کج کنید یا رنگ را با استفاده از کاردک روی کار پخش کنید.

    اگر روی کار حباب مشاهده کردید، مدت کوتاهی باد گرم سشوار و یا فندک روی کار بگیرید تا حباب ها از بین برود.


     


    زمانی که رزین شروع به خشک شدن کرد نباید سطح کار را کج کنید، یا کاردک روی سطح کار بکشید. چون این کار ممکن است موجب فرورفتگی سطح کار شود. اگر به زمان بیشتری برای پخش رزین روی کار نیاز دارید میتوانید با باد گرم سشوار از خشک شدن رزین جلوگیری کنید.

    اگر گرد و غبار یا هر چیز اضافی دیگری در کار مشاهده کردید، می‌توانید آن را با موچین بردارید.

    حالا اجازه دهید که کار خشک شود. یک جعبه مقوایی یا یک سبد را روی آن قرار دهید زیرا تابلو باید از گرد و غبار و هر گونه ذرات معلق در هوا محافظت شود.


     


    ریختن لایه های بعدی روی کار

    تابلوهای رزینی حتی با یک لایه رزین نیز عالی به نظر می‌رسند. با این حال، لایه های دیگر عمق بسیار خاصی به کار می‌دهد. برای ریختن لایه بعدی رزین باید اجازه دهید کار حدود پنج ساعت خشک شود. در این زمان رزین کمی چسبنده است و نسبتا سفت شده است. اگر شما بخواهید لایه دیگر را زمانی روی کار بریزید که لایه اول کاملا خشک شده است, در این صورت باید لایه زیرین را کمی سمباده بزنید تا رزین به خوبی روی لایه اول بچسبد.


     


    معایب کار خود را برطرف کنید

    پس از خشک شدن کار رزین ، ممکن است معایبی مانند فرورفتگی‌های جزئی و یا سوراخ‌هایی در کار دیده شود. این موارد زمانی اتفاق می‌افتد که از رزین خیلی کم استفاده کرده باشید.

    اگر عیبی در کار پیدا کردید باید سمباده بزنید و بعد یک لایه جدید رزین را اضافه کنید. اگر از روغن سیلیکون استفاده کردید باید برای تمیز کردن کار از الکل استفاده کنید.

     

    تمیز کردن ابزار

    به محض اینکه کار خود را به پایان رساندید، باید ابزارهای خود مانند کاردک، سشوار، موچین و ... را تمیز کنید. آن‌ها را می‌توانید با یک پارچه آغشته به سرکه یا ایزوپروپانول کاملا تمیز کنید. توجه داشته باشید که وسایل برقی را ابتدا از برق جدا کنید و بعد تمیز کنید.

    ظرفی که برای همزدن مخلوط رزین و هاردنر استفاده کردید را به صورت وارونه روی فویل قرار دهید. این کار باعث میشود که رزین باقیمانده تقریبا پس از مدت 12 ساعت به راحتی از ظرف جدا شود. اگر از غلتک یا قلم‌مو استفاده کردید، آن‌‌ها را نمیتوان تمیز کرد و باید دور انداخت.