آموزش هنر دکوپاژ

    آموزش هنر دکوپاژ

    اگر دوست دارید به اشیای فرسوده و قدیمی خانه جان تازه ای ببخشید ، آن را دکوپاژ کنید. می توانید کاغذ تزئینی و یا پارچه  ای نازک را انتخاب کنید و ان را برش بزنید، سپس با چسب مخصوص آن را روی ظرف یا شی مورد نظر بچسبانید. اجازه دهید تا کاملا خشک شود و بعد کل کار را با چسب بپوشانید. زمانی که این هنر زیبا را یاد گرفتید ، می توانید آن را بر روی وسایل چوبی یا گلدان های سفالی و ... انجام دهید.

    انجام یک دکوپاژ ساده

    1-     1-  ابتدا فضای کار خود را با روزنامه بپوشانید. چندین ورق روزنامه را روی زمین یا روی میز کار قرار دهید. این کار باعث میشود که بعد از کار ،تمیز کردن راحت تر انجام شود.

    همچنین ممکن است بخواهید برای محافظت از لباس خود یک لباس قدیمی یا پیش بند بپوشید.

     

    2-     2- طرح مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای دکوپاژ تقریبا از هر نوع کاغذ یا پارچه نازک برای چسباندن روی اشیا می‌توانید استفاده کنید. کاغذ‌های اوریگامی و کاغذهای بسته‌بندی به دلیل وزن کم و همچنین تزئینی بودن برای دکوپاژ عالی هستند.

    انواع دیگر طرح ها عبارتند از :

    ·         کاغذ دیواری

    ·         مجله ها یا کاتالوگ ها

    ·         دستمال پارچه ای یا کاغذی

    ·         صفحاتی از کتاب های قدیمی




     

    3-      شیئی که می‌خواهید دکوپاژ کنید را انتخاب کنید. ممکن هست بخواهید یک صندلی یا یک آینه و یا یک جعبه را دکوپاژ کنید . میتوانید روی چوب ، فلز ، شیشه و سرامیک دکوپاژ انجام دهید.

    سطح های دیگر دکوپاژ مانند :

    ·         بشقاب ، سینی ، لیوان و کاسه ها

    ·         لامپ و آباژور

    ·         قاب ها

    ·         بطری های پلاستیکی یا شیشه ای



     

    4-      طرح مورد نظر را برش بزنید تا برای چسباندن روی سطح مورد نظر مناسب باشد.



     

    5-      مقداری چسب را داخل ظرف بریزید تا به عنوان چسب و وارنیش استفاده شود.


     

    6-      قلم مو را به چسب آغشته کنید و پشت طرح بمالید. اگر سطحی که می‌خواهید دکوپاژ کنید کوچک است ، قلم مو آغشته به چسب را پشت طرح بمالید و آن را روی کار با فشار بچسبانید ولی اگر سطح مورد نظر بزرگ است ، چسب را با قلم مو روی سطح بکشید و بعد طرح را روی شئ بچسبانید.

     

          به عنوان مثال، اگر یک کشو را دکوپاژ می‌کنید‌، چسب را روی کل کشو بکشید و به سرعت طرح ها را روی سطح چسب زده فشار دهید.


         

     


    7-      اگر می‌خواهید کارتان مقاوم تر باشد، اجازه دهید تا خشک شود و سپس یک لایه چسب بزنید. کار خود را در مکانی با تهویه مناسب قرار دهید تا قبل از استفاده کاملا خشک شود. اگر می‌خواهید کارتان ماندگارتر باشد و کمی براق تر شود می‌توانید روی کار را یک لایه چسب بزنید.

     

     

     

    دکوپاژ کردن کمد چوبی



    1-      اگر می‌خواهید کمد چوبی را رنگ آمیزی کنید آن را سنباده بزنید و سوراخ های آن را پر کنید.  قبل از اینکه کمد را دکوپاژ کنید دستگیره ها را جدا کنید و با کاغذ سنباده ، سطح آن را سنباده بزنید. گرد و غبار آن را تمیز کنید و با بتونه چوب ، سوراخ ها را پر کنید. اجازه دهید تا بتونه خشک شود و مجدد سنباده بزنید تا کار کاملا صاف شود. هر بار که سنباده می‌زنید ، گرد و غبار آن را تمیز کنید.




     

    2-      سطح کار را پرایمر بزنید و رنگ کنید. قبل از دکوپاژ روی کار را پرایمر بزنید و اجازه دهید تا خشک شود و سپس کار را رنگ آمیزی کنید. از رنگ لاتکس استفاده نکنید زیرا زمان دکوپاژ حباب ایجاد می‌شود.

    شما میتوانید از رنگ های زیر استفاده کنید:

    ·         رنگ آکریلیک

    ·         رنگ گچ

    ·         رنگ اسپری

    ·         آبرنگ



     

    3-      کمد را تمیز و خشک کنید. اگر کار را رنگ آمیزی کردید اجازه دهید حداقل 24 ساعت قبل از شروع دکوپاژ ، کمد خشک شود. اگر رنگ آمیزی نمی‌کنید ، کمد را با آب گرم و صابون بشویید و سپس اجازه دهید تا خشک شود.





     

    4-      تصویر یا طرح مورد نظر را برش بزنید.


     

    5-      تصمیم بگیرید که طرح را در کجا کمد می‌خواهید بچسبانید. اگر یک کمد چوبی بزرگ را دکوپاژ می‌کنید بهتر است که ابتدا مشخص کنید که در کجا کاغذ یا پارچه را بچسبانید.



     

     

    6-       چسب را روی قسمتی از کمد بزنید و طرح را بچسبانید. قلم مو را به چسب آغشته کنید و روی ناحیه کوچکی از کمد بمالید. کاغذ یا پارچه را به سرعت روی چسب قرار دهید و با انگشتان هر گونه چین و چروک و حباب را صاف کنید. اگر وسایل بزرگی را دکوپاژ می‌کنید، ابتدا همه سطح کار را چسب نزنید چون قبل از اینکه بتوانید طرح را روی آن بچسبانید خشک می‌شود.



     

    7-      تا زمانی که تمام طرح خود را نچسباندید به کار خود ادامه دهید. نیازی نیست منتظر باشید که کار خشک شود و بقیه طرح را بچسبانید.



     

    8-      اجازه دهید کمد حداقل دو تا چهار ساعت خشک شود. زمانی که کار دکوپاژ انجام شد ، کمد را در فضایی با تهویه مناسب قرار دهید تا کاملا خشک شود. قبل از اینکه بخواهید روی کار وارنیش بزنید ، کار باید کاملا خشک باشد.


     

    9-      با یک لایه چسب کار را به پایان برسانید. یک لایه نازک چسب را روی کل کار بزنید. این کار باعث می‌شود که طرح‌ها روی کار ثابت شوند و از ساییده شدن آن ها جلوگیری می‌کند.

     

    دکوپاژ کردن ظروف سفالی

    1-     


    گلدان‌های سفالی را رنگ‌آمیزی کنید. اگر می‌خواهید گلدان‌ها را رنگ آمیزی کنید ، آن‌ها را با رنگ آکریلیک رنگ آمیزی کنید و اجازه دهید کاملا خشک شوند. سپس داخل گلدان را با سیلر ، مانند سیلر آکریلیک یا سیلر پلی یورتان پایه آب بپوشانید.

              اگر نمی‌خواهید قسمت خارجی گلدان را رنگ کنید برای مقاومت در برابر آب باید از سیلر استفاده کنید.



    2-      طرحی که می‌خواهید بچسبانید را برش دهید. کاغذ یا پارچه خود را بردارید و عکس یا شکلی که می‌خواهید روی گلدان بچسبانید را  برش بزنید. به عنوان مثال اگر گلدان را با عکس گل رز می‌پوشانید ، طرح گل رز را با ساقه و برگ‌ها برش دهید.



     

    3-      با قلم مو به پشت طرح چسب بزنید. یک قلم مو کوچک را آغشته به چسب کنید و به پشت طرح خود بمالید.


     

     

    4-      طرح را روی گلدان بچسبانید. طرح را روی گلدان بچسبانید و با انگشتان خود آن را صاف کنید تا هیچ گونه برجستگی و چین و چروکی ایجاد نشود. اگر چسب زیادی پشت طرح بزنید ، ممکن است از کناره ها بیرون بزند. از یک گوش پاک کن برای تمیز کردن اضافه چسب استفاده کنید تا روی کار برجستگی ایجاد نشود. بقیه طرح خود را روی گلدان بچسبانید.







     5-      روی گلدان را یک لایه چسب بزنید. با استفاده از یک قلم مو آغشته به چسب ،روی قسمت بیرونی گلدان به طور مساوی چسب بزنید. یک لایه نازک چسب بزنید تا سریع خشک و شفاف شود. اجازه دهید گلدان کاملا خشک شود.

    اگر میخواهید یک لایه محافظ دیگر روی کار داشته باشید. بعد از اینکه کار خشک شد مجدد یک لایه دیگر چسب بزنید.